Uskutočnil sa utajený štart raketového nosiča Proton-M s vojenským nákladom ?

V nedeľu vo večerných hodinách sa uskutočnil utajený štart raketového nosiča Proton-M s tajným vojenským nákladom. Ministerstvo obrany Ruskej federácie na svojich stránkach zverejnilo zatiaľ len jednu fotku (na konci článku) a strohú informáciu, že štart sa uskutočnil z kozmodrómu Bajkonur, ktorý sa nachádza v Kazachstane. Tento štart nebol ohlásený a uskutočnil sa iba tri dni po komerčnom štarte rakety Proton-M zo satelitom AsiaSat 9. Vzhľadom na štýl informovania o tomto štarte na účtoch ministerstva obrany Ruskej federácie sa nedá pochybovať o tom, že štart spadal pod prísne utajenie a zostáva dúfať, že nezávislí nadšenci časom nájdu a potvrdia nový objekt na obežnej dráhe.

Update

Bežná prax pri vojenských štartoch raketových nosičov v Ruskej federácii za posledných skoro 30 rokov je, že štarty nosičov sú dlhodobo ohlásené niekoľko mesiacov s transparentným informovaním o tom, že budú vynášať náklad pre ministerstvo obrany. Livestream z týchto štartov pochopiteľne neexistuje keďže ide o vojenské štarty, ktoré spadajú pod ministerstvo obrany Ruskej federácie a podliehajú určitému stupňu utajenia. Samotný štart je oznámený len strohým oznamom, že prebehol a niekoľko hodín po štarte sú zverejnené skrátené videozáznamy samotného štartu raketového nosiča a prípadná fotogaléria. Takýto vojenský štart prebehol napr 17.8.2017. Prvá verzia tohto článku , v ktorej bol oznam o uskutočnenom štarte opierajúci sa o nižšie uvedené statusy z oficiálnych účtov ministerstva obrany Ruskej federácie informovala, že nasledujúci deň budú doplnené informácie videozáznamy atd ako je bežná prax. Vzhľadom na to, že ďalšie informácie neboli zverejnené je na mieste pochybovať, či sa vôbec nejaký štart uskutočnil aj keď statusy na oficiálnych účtoch zostali uverejnené doteraz. Pán Hlošek a pán Novák ponúkli v komentároch popod článkom vysvetlenie, že o žiadny štart nešlo a odkazované statusy s informáciou bol len pokus o prezentáciu peknej fotky z štartu, ktorý sa uskutočnil 17.8.2017 Toto vysvetlenie má niekoľko slabých miest aj ked je velmi pravdepodobné. Niečo podobné na oficiálnych účtoch ministerstva obrany som nevidel xy mesiacov a naviac práve z toho štartu bola prezentovaná fotogaléria už 18.8.2017, ktorú som uverejnil v článku. Pán Hlošek informoval, že ani výrobca raketových nosičov Chruničev, ktorý vyrába raketu Proton, nemá uverejnenú žiadnu tlačovú správu o tomto štarte. Na záver by som len doplnil, že vzhľadom na aktuálnu geopolitickú situáciu, ktorá je napätá a pripomína situáciu z 50-60 rokov vychádzať zo základu, že sa niečo nedialo posledných 30 rokov, a preto sa to nemôže stať, je chyba. Urobiť záver z týchto informácii nechám na samotných čitateľoch, prípadne by som rovno položil otázku „Je vôbec možné uskutočniť utajený štart raketového nosiča ?“ prípadne „Ako by sa dal uskutočniť utajený štart raketové nosiča ?“ Zastávam názor, že za určitých okolností je všetko možné. Snáď ľudia, ktorí majú patričné znalosti v tejto problematike, si nájdu čas a obohatia čitateľov odpoveďami na tieto otázky v komentároch a rozvedú, že prečo to nie je možné. Zároveň by som chcel poďakovať pánom Novákovi a Hloškovi za ich prezentovaný názor a informácie v komentároch kde uverejnili aj odkazy odkiaľ čerpali a na ich základe bol článok upravený.

Запуск ракеты-носителя «Протон-М» с космическим аппаратом военного назначения с космодрома #Байконур в Казахстане

Zveřejnil(a) Минобороны России dne 1. říjen 2017

zdroj: Минобороны России

 

8 názorov na “Uskutočnil sa utajený štart raketového nosiča Proton-M s vojenským nákladom ?

    1. pmd1980 Autor

      Úvodná fotka je len ilustračná a čo sa týka toho štartu tak včera na oficiálnych účtoch ministerstva obrany bol oznam (doplnené v článku), že sa uskutočnil štart a fotku som neoveroval akú použili pri tom ozname.

      1. novák

        Posím vás.

        Lidi z ministerstva obrany, co se starají o propagaci ministerstva na internetu, zveřejnili hezkou fotku ze startu ze 17. 8. 2017. A napsali co na té fotce vidíme – start Protonu. Ta fotka není ilustrační k textu, naopak, ta fotka je sdělení = koukejte na tu krásu, a text je doplňkový – vysvětluje, co vidíme.

        Nenapsali pod fotku datum startu, asi si mysleli, že kosmonadšenci pochopí, že jde o start ze 17. 8. 2017, a ostatním je to jedno.

        Žádný start 1. 10. nebyl, proto nejde o oznámení startu, jde o zveřejnění fotky s popiskem.

        Akorát vy jste to nepochopil.

        (Každý start je událost. Je ohlášen 1-3 roky dopředu, posuny a úpravy lze sledovat na výše uvedené stránce na http://novosti-kosmonavtiki.ru a když se start přiblíží dostane své samostatné vlákno na fóru nasaspaceflight.com https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=38014.0 a fóru Novosti Kosmonavtiki http://novosti-kosmonavtiki.ru/forum/forum12/topic15442/ kde je možné sledovat průběh dění… tajné starty v Rusku nejsou. Už desítky let.

        1. pmd1980 Autor

          Je to jedno z možných vysvetlení ale studená vojna (v podstate už ekonomická) sa nám vrátila a jej praktiky tiež. Tak či tak článok nebudem sťahovať lebo je to doriešené v komentoch nech už je skutočnosť akákoľvek.

  1. novák

    Jenže i za studené války bylo – v liberálně demokratických kapitalistických státech – nemožné utajit tak nepřehlédnutelnou událost, jako je start nosné rakety do vesmíru. A Rusko je kapitalistická liberální demokracie.

    Utajit start je schopen pouze režim, který má absoulutní kontrolu nad médii (dnes již včetně internetu), např. bývalý SSSR. A i pak utajení funguje pouze před vlastním obyvatelstvem, zbytek světa má jasno.

    1. pmd1980 Autor

      Spomínaný štart 17.8 a vaše vysvetlenie má jeden problém. Den na to ako sa uskutočnil štart 17.8 bola uverejnená fotogaléria a kopec mediálnych informácii vid článok kde som použil z toho štartu videa a fotky http://nfos.eu/2017/08/17/proton-m-uspesne-vyniesol-vojensky-satelit-kozmos-2520/ nie je absolútne žiadny dôvod aby 1.10 znova zverejnili fotku z toho štartu s takým popisom. Ešte ani raz také niečo nespravili. Takže treba hladať nejaké iné vysvetlenie.

      1. Jiří Hošek

        Vysvětlení je jednoduché. Ministerstvo obrany netvrdí, že Proton-M startoval 1. října. To jste si jen špatně vyložil. Z odkazů, které uvedl pan Novák, jasně plyne, že údajný start není evidován v žádné statistice.
        Dokonce i na stránkách výrobce rakety je uveden poslední start jím vyrobené rakety 28.9. (Proton-M) a příští start v říjnu (Rokot – start je plánován na 13.10.): http://www.khrunichev.ru/
        Údajný start 1.10. není ani v tiskových zprávách Chruničevova střediska, a na případnou námitku, že třeba vojenské lety neprezentují, předem odpovídám, že o startu 17.8. pro ministerstvo obrany byla tisková zpráva vydána: http://www.khrunichev.ru/main.php?id=1&nid=3511

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *